søndag 28. mai 2017

Wisteria–blåregn

2017-05-25 Møll, hagen (18)
Det er ikke så ofte jeg tar bilder rett opp i lufta, men når blåregnen står full av knopper på pergolaen på hushjørnet, blir ofte både blikket og kameralinsa retta oppover!
Det var et par uker siden sist vi hadde vært i huset og hagen, og da vi kom nedover onsdagen før Kristi Himmelfartsdag, var det både knopper og blomster på blåregnen!
Så kameraet kom fram, og da jeg kikket rundt hushjørnet så jeg blomstene:
2017-05-25 Møll, hagen (4)
Det er like overraskende overdådig hver gang: Det bare flommer blålilla blomster nedover husveggen!
2017-05-25 Møll, hagen (11)
Og de dufter! Jeg skal ikke prøve å beskrive duften, men den er nydelig!
2017-05-25 Møll, hagen (13)
Jeg får en del spørsmål om beskjæring og stell. Sannheten er at blåregnen stort sett steller seg selv! De første åra vokste den flere meter hver sommer, og frøs tilbake kanskje cirka halvparten hver vinter, så jeg fjernet det som var dødt og lot resten være. De senere åra har ikke veksten vært like voldsom, mest sannsynlig fordi planten har blitt stor og skal vokse mange steder.
Den har heller ikke fryst like mye tilbake.
Men jeg har ikke hatt noe beskjæringsplan, så jeg fjerner noen greiner når jeg synes det blir for mye av den!
2017-05-26 Møll, hagen (7)
Greinene inntil husveggen blomstrer mange dager før resten av planten, så det er tydelig at det er lunere og varmere der! – Men det er fint, så kan vi nyte blomstringen over lengre tid!
Kjøp gjerne en litt stor plante! Planten på bildene har stått i hagen i snart 20 år, og var to meter høy og i blomst da jeg kjøpte den. Den kostet en del da, men ikke avskrekkende mye. – Jeg hadde gjerne gitt et par tusen for en tilsvarende plante i dag!
Det går an å kjøpe en mindre plante, men da kan det lett ta noen år før det blir noe særlig blomstring. – Det tok ti år før min lille (hvite) begynte å blomstre. (I tillegg til blå og hvite kan man også få sorter med rosa blomster).
Så skal det også gå an å ta stiklinger nå på forsommeren! Eller man kan legge en grein ned i jorda i håp om å få røtter på den. - Jeg har ikke prøvd det, men planlegger å gjøre et forsøk nå i sommer. – Hvis jeg får gjort det, og lykkes, kommer du til å kunne få lese om det her, mest sannsynlig på ettersommeren. – Men noen stor produksjon blir det neppe, så jeg tar ikke opp bestillinger! :-)
2017-05-25 Møll, hagen (21)
Blåregn er ikke blant de mest hardføre plantene. Jeg har sett antydet H2-H3, men har du en solrik, lun plass, og lyst, så prøv – sjøl om du skulle være i H4. (Kjenner du ikke hardførhetssonene, så google og finn ut – eller klikk på lenken her).
Bildene (og ganske mange til) ble tatt i hagen vår i Kristi Himmelfarts-helga. – De neste par ukene blir det blomstring utover i pergolaen. Og i august pleier det å komme en “bonusblomstring”, ikke like overdådig, men like kjærkommen!
ko

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar