fredag 31. juli 2015

Hylleblomstsaft – oppdatering.

Så har det gått tre uker siden jeg blogget om hylleblomstsaft – og første gang jeg laget det på rosa svarthyllblomster. Slik ble den ferdige konsentrerte saften:
2015-07-11 Hylleblomesaft (6)
Jeg er kjempefornøyd med resultatet. Jeg laget dobbel oppskrift, med 4 liter vann, og endte opp med 5 og en halv liter saft. Fem av dem gikk rett i fryseren, men den halve literen har drakk vi opp! Den kan blandes ut omtrent som vanlig saft, og fargen på ferdig utblandet saft avhenger selvsagt av hvor svak eller sterk man blander den. Min kjære liker den litt mer konsentrert enn meg, men jeg blandet den godt ut og da ble den slik:
2015-07-11 Hylleblomesaft (5)
Fjorden i bakgrunnen er Lysefjorden, inn mot og forbi Preikestolen (som er “vridd” litt vekk fra fjorden og ikke synlig fra stua vår).
Vel, det ble altså fem liter rød hylleblomstsaft på frysen. De røde blomstene la jeg ned igjen et døgn i to bøtter med vanlig hylleblomstsaft (av hvite blomster), så fikk vi trukket ut enda litt mer av fargen. De neste ti literne ble ganske mye lysere i fargen, men ikke så lyse som vanlig saft.
Og man skulle trodd det var nok, men jammen rakk vi en omgang med helt vanlige hvite blomster før det var for seint, og dermed har vi cirka 20 litersflasker på frysen. – De holder helt fint noen uker når vi tar dem opp, så når vinteren kommer skal vi nyte duften og smaken av midtsommer!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar