søndag 28. juni 2015

Blærespirea ‘Diabolo’

2015-06-28 Hagen på Møll (24)

Blærespirea… Jeg synes ikke den har vært helt heldig med navnet, – når den har fått sortsnavnet ‘Diabolo’ i tillegg kan man jo begynne å lure…
Men en trivelig busk er det, den har mørke røde blader og midtsommers kommer den med fine hvit-rosa blomster som gir en fin kontrast til bladverket.

Jeg tror den tåler “hva som helst” av beskjæring. Jeg har kuttet ned busken min hardt, men den kommer fort opp igjen. Og så frør den seg! – Jeg fikk busken for mange år siden, og plantet den i bedet som i ettertid blir omtalt som “villbedet”. Der lukes det ikke mye for å si det sånn!
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, en god del frøplanter har begynt å etablere seg rundt “morplanten”  - og det morsomme er at omtrent halvparten har samme mørkerøde bladverket som opphavet – og resten har grønne blader og hvite blomster. (Se bildet). Ingen tvil om at det er samme planten.
Så har du en blærespirea og vil ha flere – er det bare å ikke luke så grundig og la naturen gå sin gang. Småplantene kan selvsagt flyttes før de har blitt altfor store!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar