søndag 28. juni 2015

Beskjæring av bøkehekk

Det er gøy med hekk! Særlig når den vokser og blir stor og tett og fin – bøk er en fantastisk hekkplante. Men, nå hadde den altså vokst seg både høy og bred, – for høy og for bred, så nå måtte vi gjøre noe drastisk!
I påska kuttet jeg den ned fra halvannen meters høyde til drøye meteren (1,20 meter tenker jeg), men den var fortsatt over en meter bred!

Jeg planla å ta sjansen på å kappe ene sida i år og andre sida neste år, sommerstid, sjøl om anbefalt tid er januar, men i stedet gjorde jeg følgende eksperiment:

2015-06-28 Hagen på Møll (49)

Jeg “vevde” hekken sammen! – Alle greiner som lot seg bøye nok til at jeg kunne tre dem inn og “spenne dem fast” mellom naboplantene – vel, de ble bøyd og tredd på plass. Grenene som var så tykke at de ikke ville føye seg ble enkelt og greit klippet av ca 15 cm fra hovedstammen.

2015-06-28 Hagen på Møll (52)

Så gjenstår det å se hvordan hekkplantene reagerer på denne behandlingen. Lykkes jeg får jeg ihvertfall en bortimot ugjennomtrengelig hekk! – Jeg kommer nok tilbake med oppdateringer på denne bloggposten. I tillegg må jeg skjerpe meg og holde hekken så smal som jeg skal ha den, og heller ikke la den gå for høyt…

2015-06-28 Hagen på Møll (53)

Det ble noen skraper på både armer og ben, men sammenlignet med hva hekken måtte gjennomgå var det for ubetydeligheter å regne! Nå gjenstår bare å følge med og se hvordan dette utvikler seg!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar