søndag 1. mars 2015

Vår – frø - drivhus

Vi har lagt vinteren bak oss. La oss bare slå det fast! I hagen blomstrer det snøklokker både her og der, likeså tidlige små lilla primula. Tysbasten er i gang, og tar du inn et par greiner av forsythiaen er det bare tre-fire dager før de står i full blomst.
Tidlige krokus trenger bare et par gløtt av sol så er de klar til å åpne seg, og ulike typer påske- og pinseliljer og tulipaner sprenger seg opp av jorda.

Staudene er også i god gang, mange av dem, men drøyer litt til før de virkelig tar sats og setter i gang å gro så det synes. – Det er ei fantastisk tid! :-)

I drivhuset har jeg sådd. Jaa, jeg skulle vente med å så tomater til mars, og det klarte jeg. Nesten. 28. februar ble det – fordi det passet best på lørdagen, men mange andre frø kom også i jorda i løpet av helga. Stauder, grønnsaker, prydgrass, sommerblomster – og tomater. Ni arvesorter, og her er lista:

- Moneymaker – rød vanlig tomat
- Anna Russian – rød-rosa hjerteformet tomat (slo ikke helt til i fjor, men får en ny sjanse)
- Aunt Ruby’s German Green – store grønne bifftomater
- Black Plum – mørk, plommeformet (veldig god) tomat
- Hawaiian Currant – små røde tomater (som store ripsklaser)
- Lemon tree – gule tomater (første gang vi prøver denne)
- San Marzano - “verdens beste tomat”
- Black Cherry – små mørke tomater (første gang vi prøver denne)
- Yellow Pear – små, pæreformede, gule tomater

Og i år prøver jeg meg på en litt ny vri: Jeg sår i drivhuset (ja, jeg har litt varme på), men hvis jeg ikke ser noe etter ti-tolv dager, da tar jeg pottene inn og setter dem varmere til de spirer.

56aacd5e3f3df162206e17820cfdca4f

Ingen tomatplanter på bildet her, men mye annet – det som har spirt er spinat, gyllenlakk og noen stauder (alt sådd i fjor høst).

I tillegg til tomater har jeg sådd:

- Crambe cordifolia - buskstrandkål
- Sanguisorba officinalis - blodtopp
- Berlandiera lyrata - sjokoladeblomst
- Iberis umbellata - skjermsløyfe
- Verbena bonariensis – jernurt/kjempeverbena
- Leonotis leonurus - løveøre
- Akebia quinata – fembladet akebia
- Artisjokk - ‘Green globe’
- Asparges ‘Mary Washington’
- Miscanthus sinensis - elefantgrass
- Panicum virgatum - staudehirse
- Rosenkål
- Grønnkål ‘Tuscany Black’
- Dipsacus fullonum – kardeborre
- Crocosmia – værhane
- Amaranthus caudatus ‘Viridis’ – grønn revehale
- Angelica archangelica – kvann
- Angelica atropurpurea - kvann
- Schizacyrium scoparium – præriegress
- Zinnia elegans ‘Golden orange’ – frøkenhatt
- Zinnia elegans ‘California giants mix’ – frøkenhatt

Sååå, nå er vi i gang her! ;-)
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar