torsdag 22. januar 2015

Tomatplanter og drivhus

Jeg har ikke lykkes helt med tomatene siste to åra! Men hva gjør man da? Gir opp? Nope!
I fjor klarte jeg å vente helt til i slutten av februar med og så – og så bestilte vi drivhus som skulle komme tidsnok til at jeg kunne plante ut. Jeg håpet at det skulle komme i april. Helst tidlig!

Jaa. Så ble drivhuset tre uker forsinket – og plantene sto inne og vokste og vokste. Noen av dem ble veldig lange… – Og da drivhuset omsider kom, ei uke etter 17. mai, - var det kun aluminiumsprofilene som kom! Ikke en eneste kanalplastplate… Datafeil. Mangefull plukkliste. Irritert kunde. Veldig irritert kunde!
”Men ta det med ro. Vi skal sende kanalplastplatene – du har dem om bare fem uker!” skrev kundebehandleren
Fin start? NEI! – Jeg mista litt gnisten, hadde nesten ikke lyst til å montere det en gang, men det måtte jo opp! – Og den eneste flate plenen vi har ble ofret til fordel for drivhuset.

2014-05-25 Drivhus - sidene (13)

Å få sokkel og vegger opp gikk fort, taket tok heller ikke lang tid. Det var i det minste lett å montere, men nå var det allerede i slutten av mai og jeg var redd tomatplantene skulle bli ødelagt… – SÅ, jeg dro til en byggvarehandel og kjøpte to ruller med tjukk plast som en midlertidig løsning. Og, ja, det er lov å le, men jeg kan love at jeg lo ikke!

Ei drøy uke ut i juni så det slik ut inne i drivhuset:
2014-06-09 Hage og planter (108)

Men drivhuset blei ferdig før St.Hans. Såvidt det var. 21. juni kunne jeg endelig ta dette bildet:

2014-06-21 Drivhuset (1)

Og nå var jeg sikker på at vi skulle få så mye tomater som vi aldri før hadde hatt.
Her vokste flere ulike arvesorter som jeg hadde kjøpt frø av fra alle kanter av verden (eBay).
Aunt Ruby’s German Green, Yellow Pear, Moneymaker, San Marzano, Anna Russian, Hawaiian currant og Black Plum. Alle sammen deilige tomater. Jeg vannet og gjødslet og i drivhuset grodde det så det sprutet, og jeg trodde alt var i orden!

Og litt tomater ble det jo. Litt. Men slett ikke så rikelig som jeg hadde regnet med. Hvorfor?

2014-09-08 Høllesli (12)

Vel, for det første fikk ikke plantene mine den beste starten, men jeg tror de kunne hentet seg inn igjen enda bedre enn de gjorde – hvis bare jeg hadde gjort jobben min som jeg skulle.
Jeg tror nemlig at jeg ga dem feil næring! For de få plantene jeg hadde tatt med til sørlandet og  satt i drivhuset til foreldrene mine produserte langt mer tomater enn alle de plantene jeg hadde i drivhuset her!
SÅ, nå er det en drøy måned igjen til jeg sår, og nå skal jeg “lese meg opp” på gjødsling av tomater, og ta imot alle gode tips og råd jeg bare kan få! Kommenter gjerne i kommentarfeltet hvis du har gode råd eller tips til meg (og andre!) – For i år! I år skal det bugne med tomater!!!

Knut Olav

PS. Og jeg som ikke skulle kjøpe flere forskjellige tomatfrø har ihvertfall to, hvis ikke tre sorter til liggende på lur! :-D

1 kommentar:

  1. Dette er jeg veldig spent på, riktig gjødsling av tomater. Selv bruker jeg knuste eggeskall og litt aske mot griffelråte. Kompost som grunngjødsling og ettergjødsling med brenneslevann. Men såvidt jeg husker fikk tomatene for lite magnesium i fjor. Bladene ble gule etterhvert og nervene kom til syne.
    Men du hadde dem jo veldig tett? Ihvertfall på bildet over :-)

    SvarSlett