onsdag 21. januar 2015

Stratifisering – en av nøklene til å lykkes med frø

2009-06-07 (8)
I mange år manglet jeg troen på meg selv når det gjaldt å så frø. Som voksen har jeg forstått hvorfor: Da jeg var gutt, kanskje rundt ti år, var jeg fascinert over de flotte gule dagliljene som vokste på en eiendom i nærheten. Det hadde stått et hus der i tidligere tid, men selv om huset for lengst var borte, sto dagliljene og blomstret der fremdeles. Jeg syntes de var flotte – og jeg passet på når frøene var modne, og samlet skinnende blanke, ganske store, svarte frø.
Disse passet jeg godt på på rommet mitt hele vinteren, for de måtte jo ligge tørt og ikke for kaldt tenkte jeg. Da våren kom og jeg endelig kunne så var jeg full av forventning. Skuffelsen var tilsvarende da ikke et eneste frø begynte å spire!
Dagliljefrø skal ikke ligge varmt og tørt gjennom vinteren – de skal ligge ute. Gjerne hele vinteren – som naturen ordner det sjøl! Hadde jeg bare visst det som barn…
I voksen alder har jeg lært mer om frø, men er utlært blir jeg nok aldri. Jeg blir fortsatt stadig vekk overrasket, både ene og andre veien. Noen ganger spirer frø som MÅ ha kuldebehandling uten at de har fått det, andre ganger skjer det ingenting sjøl om jeg tror jeg har gitt perfekt behandling, men det som uansett øker sjansen for å lykkes er å sette seg inn i hva som er optimalt for frøene til hver enkelt plante.
Hvis jeg ikke klarer å finne noen gode svar (og søker du på nettet kan du finne helt motsatte råd om et og samme frø) – da prøver jeg å herme etter det naturen gjør. Eksempelvis: Makedoniarødknapp (Knautia macedonica). I hagen vår på sørlandet sjølsår den seg som et ugrass og dukker opp overalt. Følgelig er det ganske logisk å tenke seg at frøene ihvertfall ikke tar skade av å ligge i jorda over vinteren. Men om den trenger en hel vinter for å spire, det vet jeg ikke…
Så: Hvilke staudefrø er det da som trenger å komme i jorda før, eller mens, det er kaldt og vinterlig? – Her er ei liste jeg har hentet fra ei amerikansk nettside:
Aconitum (Hjelm)
Alchemilla (Marikåpe)
Alstroemeria
Asclepias
Astrantia (Stjerneskjerm)
Baptisia (Fargeskolm)
Buddleja
Caltha (Bekkebloms)
Caryopteris (Bluebeard)
Chelone
Cimicifuga (Ormedrue)
Clematis
2009-07-28 Hagen på Møll (52)
Delphinium (Ridderspore)
Dodecatheon (Gudeblom)
Eremurus (Steppelys)
Filipendula (Mjødurt)
Fuchsia
Gentiana
Geranium
Goniolimon
Helianthemum
Helianthus (Flerårig solsikke)
Heliopsis (Soløye)
Helleborus (Julerose)
Heuchera (Alunrot)
Hibiscus
Hypericum (Perikum)
Iberis (Snøsløyfe)
Incarvillea
Kirengeshoma (Månestråle)
Knautia (Rødknapp)
Lathyrus (Breiskolm)
Lavandula (Lavendel)
Leontopodium (Edelweiss)
Macleaya (Fjærvalmue)
Mazus
Mertensia (Hestetunge)
Myrrhis odorata (Spansk kjørvel)
Nepeta (Kattemynte)
Oenothera (Kjempenattlys)
Penstemon
Persicaria (Ormerot)
Phlox
Physalis (Kinesiske lykter)
Platycodon (Flatklokke)
Primula (alle typer)
Pulsatilla (Kubjelle)
Ranunculus (Soleie)
Ratibida (Mexikansk hatt)

2009-07-04 Resized (27)
Rudbeckia (Gul solhatt)
Sanguinaria (Kanadablodurt)
Sanguisorba (Blodtopp)
Saponaria (Såpeurt)
Saxifraga (Sildre)
Scabiosa
Sedum
Sempervivum (Takløk)
Sidalcea (Tvikattost)
Thalictrum (Frøstjerne)
Tiarella (Skumblomst)
Tricyrtis (Skyggelilje)
Trollius (Ballblom)
Veronica
Viola (Fiol)
Jeg har ikke sådd alle disse, og vil gjerne ha tilbakemeldinger på lista hvis det er noe som ikke stemmer eller som likegodt kan gjøres annerledes.
Men jeg har sådd noen av dem før – og jeg har et par av dem i drivhuset nå. Jeg sådde Echinacea purpurea, purpursolhatt (tre ulike sorter) i september – og noen få av frøene spirte nesten med det samme, – og jeg sådde et Eryngium og Liatris for ei ukes tid siden. Noen frøpakker er også på vei i posten og skal sås med det samme de kommer, så håper jeg det blir nok vinter på dem til at de spirer for meg til våren.
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar