mandag 2. april 2012

Kjøkkenhage

2012-03-30 Hagen på Møll (56)

Og slik så kjøkkenhagen ut! Deler av den, i det minste! – Vel, noen få av grønnkålene hadde klart seg, men det var mye rusk og rask som måtte fjernes!

Hvitløkene jeg satt da vi var her sist så imidlertid ganske bra ut, så nå krysser jeg fingrene for ei god og smakfull avling i sommer!

2012-03-30 Hagen på Møll (58)

I tillegg sto det en del purrer som så ganske fine ut, og et bed jeg først sleit litt med å finne ut hva var:

2012-03-30 Hagen på Møll (69)

Etter hvert kom jeg på at det var vaid, en fargeplante jeg i mange år har tenkt det hadde vært gøy å sett hvordan den så ut bare… Jeg har ingen planer om å lage blåfarge, men det skal man altså kunne gjøre av disse små tuene!

2012-03-31 Hagen på Møll (6)

I garasjeveggen var det også god gang: Løpstikkene ser utrolig fine og fristende ut, og en av dagene i påska må det vel bli anledning til å prøve seg med ei løpstikkesuppe!
Resten av garasjeveggen synes som et perfekt sted for grassløk og etasjeløk, så dermed er det ikke noe problem å få nok grønt til å ha i eggerøre og annen mat!

2012-03-31 Hagen på Møll (7)

Men tilbake til kjøkkenhagen. – I fjor fylte jeg på med to tilhengerlass med biokompost fra Maren. Det ga skikkelig god vekst, men jeg regner jo med at det fortsatt skal være litt futt igjen i det i år. – Det hadde imidlertid sunket sammen litt nå, så jeg hadde bestemt meg for å fylle på med litt mer matjord i kassene mine.

2012-03-31 Hagen på Møll (16)

Så, jeg fikk pappa til å hente et lass jord som sto klar da vi kom, og utpå lørdagen var det bare å sette i gang med trillebår og spade!

2012-03-31 Hagen på Møll (22)

Det ble noen turer! Men så ble det fint!

2012-03-31 Hagen på Møll (30)

Og sånn så det ut da jeg var ferdig med å fylle i jord – og hadde fått fjerna gammelt rusk og rask!
Før jeg slutta av dagens arbeid fikk jeg satt en drøy kilo setteløk i jorda, så nå får de bare vokse godt så de blir store og deilige til matlaging utover ettersommeren og høsten. – Fjorårets resultat ble noe magert, så det må mest bli bedre i år!
Noen frøposer ligger klar, men får kanskje vente litt lenger før vi begynner å så. Det er fortsatt nattefrost! :)

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar