tirsdag 27. mars 2012

Noen kommer, noen går…

Det er sånn det er i hagen: Noen kommer, noen går! – Og så veksler det hele tida! Det er jo det som er så fantastisk for oss som elsker å holde på med hagearbeid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer mangfoldig å holde på med, hagearbeid appellerer til alle sanser, og vekslingene gjennom året – ja, bare fra dag til dag, gjør at hagen alltid er “ny”!
Vel, i perioder av året skjer det lite, mens nå framover skjer alt altfor fort! Hadde jeg kunnet bremse ned ville jeg halvert tempoet framover nå, men det er bare å henge med!

Våririsene er avblomstret for i år, men pottene mine med krokus, de er i fullt flor – til stor glede også for dronninghumlene, som forsyner seg med god appetitt! Og det må de så gjerne få gjøre!!! :)

2012-03-27 Terrassen, crocus (6)

Denne dronninga holdt seg lenge i krokusene, og jeg håper hun får et langt og godt liv med et aktivt humlebol! :) Krokusene er, som våririsiene, fra Plantasjens utsalg, og er “trødd” sammen i tre potter. Også de vil få endelig plassering i jorda i en av hagene våre i løpet av våren, etter at de er avblomstret her hos oss på terrassen i Stavanger!

2012-03-27 Terrassen, crocus (8)

2012-03-27 Terrassen, crocus (3)

De kan ikke stå så  mye tettere enn dette stakkars! – Så jeg får vel sørge for å dele dem opp i flere småtuer når jeg planter dem ut! ;)

2012-03-27 Terrassen, avblomstrede svibler

Disse sviblene fortjener også heder og ære. De har stått ute – og blomstret siden i desember! Nå er de (langt) over høyden, men de har gitt oss mye farge og mye glede der de har stått på svalgangen ved inngangsdøra. – Det ER utrolig deilig å ha noe som blomstrer (ute) om vinteren, og disse sviblene skal ihvertfall få komme i jorda og få mange gode år!
Joda, jeg er klar over at svibler sjelden blir like store og lubne når de har stått i jorda noen år, men det synes jeg er helt greit. De er fine uansett! :)

2012-03-27 Terrassen, allium (2)

Og til slutt i dette innlegget: En av de som kommer. Om ei stund. – Denne potta er full av prydløk, som blir lilla, og ganske store i blomsten. – Jeg synes det er morsomt at bladene er så “hårete”. Det er slikt man ikke alltid får med seg! Vel, jeg kommer tilbake med bilde av blomstene når den tid kommer!

Ellers er vi snart på vei til hagen på sørlandet (for første gang i år), og det blir spennende å se hvordan tilstanden er der. – Sist vi var der var i midten av september, så det er over et halvt år siden! Jeg regner med det kan bli en rapport eller to!

Nyt hver eneste vårdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar