onsdag 3. august 2011

August!

De kommer fort, disse sommerukene som vi lengter sånn etter hele vinteren! Nå skriver vi allerede tredje august – og mye av sommeren ligger allerede bak oss! Vi har ikke hatt det aller beste sommerværet i år, men den siste uka har vært helt fantastisk! – Og i dag skriver jeg faktisk det første blogginnlegget fra hagen – i hagen! :)
Jeg har satt meg ut i hengekøya under pergolaen med kaffekanne, kameraer, ledninger, pc, bok – og solkrem! Og jeg hadde vel egentlig tenkt jeg skulle lagt meg ut for å lese, for jeg regna ikke med at det trådløse nettet ville fungere så godt her ute – men det gjør det altså, så da blir det et blogginnlegg før jeg finner fram boka mi! – Kaffen derimot klarer jeg å nyte samtidig med at jeg blogger! – En annen ting jeg nyter er duften fra blåregnen som dekker det meste av taket på pergolaen. Og bøyer jeg hodet litt bakover, kan jeg titte rett opp på de nydelige, blålilla blomstene! Joda, blåregn blomstrer på våren. Hos oss, som regel i mai. Men her blomstrer den også i august! Det føles som en ekstra bonus – og det er jo i grunnen akkurat det det er! ;)
Men nå må jeg vel slutte å bare skrive – og begynne å vise noen bilder (som ble tatt i går ettermiddag):

2011-08-02 Hagen på Møll (5)

Først og fremst kan jeg vel si at det er agapanthustid i hagen nå! Jeg har ikke noe nøyaktig tall på hvor mange blomster vi har, men det er mange! Det er vel drøyt et tyvetalls planter, sjølsagt med varierende blomstring! En av dem ville ikke blomstre i år, mens den mest riktblomstrende planten har ca 30 blomsterstilker. De fleste av de tidlige har nok kanskje et snitt på 10 blomsterstilker, mens de som blomstrer noe senere, og har større blomster enn disse på bildet her, har to-tre-fire blomsterstilker hver. – Men det er mer enn nok tilsammen! :)

2011-08-02 Hagen på Møll (4)

Jepp, slik ser det u t foran terrassen vår! :)

2011-08-02 Hagen på Møll (94)

Men det er også tid for de høye liljene! Vi har et par store tuer med disse gule, og et felt med nesten like som er oransje:

2011-08-02 Hagen på Møll (81)

De er litt mer prikkete de oransje, men felles for dem begge er at de utvikler små løker i bladfestene oppover hele stilken, og det tar bare to-tre år før småløkene produserer sin første blomst, hvis de får det litt godt! Jeg kunne ha laget store mengder liljer på denne måten – hvis jeg hadde tatt meg tid til det – men, de som er interesserte kan komme og hente småløk i hagen – vi gir bort en del hver sommer, og forhåpentligvis blir det liljeblomstring både her og der! ;)

2011-08-02 Hagen på Møll (42)

Georginene blomstrer også! Men, det virker som de har utsatt blomstringen et par uker etter at jeg heiv på dem et godt lag med biokompost! Det ser absolutt ut som om plantene har likt det, for de har vokst som bare det – men nå har det jo også vært både varmt og godt! Nå vil vi imidlertid gjerne ha litt mer blomster! Denne blomsten er en frøplante fra i fjor, fra ‘Bishops Children’…

2011-08-02 Hagen på Møll (50)

Dette er også en av fjorårets frøplanter, så den har ikke noe navn! Men den er jo ganske fin likevel!

2011-08-02 Hagen på Møll (62)

Det ble mange nyanser på frøplantene jeg sådde i fjor. Totalt fikk jeg et par hundre småplanter, solgte noen få av dem, og plantet vel ut et sted mellom 100 og 150, jeg husker faktisk ikke! Vinteren tok knekken på noen av knollene, så da jeg plantet ut i sommer, hadde jeg nøyaktig 80 planter! Men en håndfull – eller to – av disse, var gamle planter jeg har hatt i mange år!

2011-08-02 Hagen på Møll (65)

Ikke så verst denne heller! :)
Jeg anbefaler absolutt å så georginer sjøl, hvis man liker dem og vil ha mange! Plantene ble imponerende store allerede første sommeren, men allerede i år, andre året, fyller de ut mer enn dobbelt så godt som i fjor, så jeg har mindre enn halvparten så mange planter på samme areale! (Sånn sett var det jo godt at en del strøyk med i løpet av vinteren!)

2011-08-02 Hagen på Møll (9)

Den gule nøkketunga blomstrer også, med høye, gule spir, som ligner på en høstutgave av “Kleopatras nål”!
Jeg kunne vist masse mer, men tror jeg skal nøye meg med et par bilder til:

2011-08-02 Hagen på Møll (18)

Oransje solbrud og et prydgrass som ikke blir allverdens høyt, sjøl om det er et elefantgrass! Det var vekslende sol og skyer da jeg tok bildene, men akkurat da jeg kom til solbruden synes jeg at jeg fikk utrolig flott fotolys! Så dette bildet er jeg fornøyd med! ;)

2011-08-02 Hagen på Møll (133)

Og til slutt i dag, et bilde fra en av hagegangene hvor man kan rusle forbi bedet! De oransje dagliljene blomstrer stadig, kongelysene går mot slutten, men er fortsatt høyreiste og flotte, – og lengst bak, til venstre, står ei av de to søyleeikene mine – som endelig (!!!) ser ut til å ha begynt å vokse litt mer enn de foregående årene! Jeg har virkelig ventet lenge på at de skulle begynne å “ta av”! Men det er helt greit at de ikke vokser altfor fort! Bare de kommer seg! ;)

Nei, nå kommer sola igjennom her, og jeg får legge vekk pcen og finne fram solkremen!
Sommerhilsen fra hengekøya!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar