søndag 29. mai 2011

Vått og kjølig

Jepp – det er vått og kjølig i hagen disse dagene – og ikke så mye blir gjort! Vi var ute en tur med minsten i formiddag, og jeg fikk riktignok fyllt ei trillebår med ugrass som jeg rasket med meg langs kantene av et par av bedene, men hadde jeg hatt mere tid skulle jeg jammen fyllt opp trillebåra fire-fem ganger til! – Her er nok å ta av! :-)

2011-05-28 Hagen på Møll (73)

Det får våge seg om det er litt ugrass i bedene, så lenge vi klarer å holde kantene fine og plenene godt klippet ser det likevel bra ut! ;-)

Meeen, jeg fikk da gjort noe mer i dag:

2011-05-28 Hagen på Møll (36)

Det vil si: Ikke utenfor her, for her står likt og ulikt – men inne i drivhuset fikk jeg i løpet av en liten halvtime sådd et par hundre småpotter med frø! Det er mulig det er litt seint, men bedre seint enn aldri sies det! Og i tillegg har jeg erfart at det ofte går virkelig unna i en fart med veksten når varmen endelig kommer. Så, jeg krysser fingrene og håper på det beste!

Det jeg har sådd er (og der jeg har funnet bilder andre steder på nettet har jeg lenket til dem hvis det skulle være en og annen som leser dette som har lyst til å se hvordan planten (forhåpentligvis) blir seende ut!):

1. Issalat ‘Great Lake’. Bilde fra nettet.
2. Komatsuna (Brassica rapa var. periviridis) – japansk hurtigvoksende klåvekst med smak av spinat og en svak tone av sennep… Bilder fra nettet.
3. Zinnia elegans ‘Landreths Oriole’ – kulturarvsort. Bilde fra nettet.
4. Ipomoea ‘Heavenly Blue’. Bilder fra nettet.
5. Amaranthus caudatus ‘Viridis’ – grønn revesvans. Bilder fra nettet.
6. Grønnkål ‘Black Tuscany’. Bilde fra nettet.
7. Teff (Eragrostis tef) – ettårig prydgrass. Bilde fra nettet.
8. Vaid (Isatis tinctoria) – toårig fargevekst (inneholder fargestoffer som gir blå nyanser). Bilder fra nettet.
9. Violkongelys (Verbascum phoeniceum) – toårig kongelys. Bilder fra nettet.
10. Sibirvalmue (Papaver croceum). Bilder fra nettet.
11. Cosmos bipinnatus ‘Tetra Versailles Red’. Bilder fra nettet.
12. Voksurt (Cerinthe major ‘Purpurescens’). Bilder fra nettet.

Ganske mye av dette skal vi ha i potter ved terrassen dersom det blir noe av dem, så nå er det bare å krysse fingrene for at passe mye skal spire av hvert (og ikke for mye…) Meeen, skulle det blir for mange planter er det jo bare å dele ut – i tillegg har jeg blitt flinkere til å kassere planter som ikke ser lovende ut og spare på de som ser ut til å bli bra planter!

2011-05-28 Hagen på Møll (8)

Siden jeg hadde fått ut alle agapanthusene (representert ved noen få av dem her) var det god plass i drivhuset, så nå er det bare å vente og se! – I drivhuset var det forresten noen fiken som var modne – gode og søte! Veldig hyggelig. – Jeg fikk tak på en sort for noen år siden, og den gir ganske godt med fiken, selv på små planter – og det er jo kjekt! :-)

Vel, vel. Avsluttningsvis får jeg vel presisere at dette blogginnlegget mest av alt er ei huskeliste for meg sjøl, så jeg kan se tilbake og huske hva jeg faktisk sådde (sjøl om jeg har merket alle brettene – erfaringsmessig glemmer jeg ALLTID hva jeg har sådd hvor dersom jeg ikke merker brettene! ;-))

Jepp. Nye rapporter følger! :-)
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar