lørdag 28. mai 2011

Hagen i slutten av mai

2011-05-28 Hagen på Møll (1)

Det er ikke mer enn 12 dager siden sist jeg tok bilder i hagen og postet noen av bildene her på bloggen min – men det føles kjempelenge siden! Vi har vært borte fra hagen i ti dager, og jeg hadde forventet at svært mye ville ha skjedd. Men det har vært kjølig, så derfor har vi ikke gått glipp av så mye som jeg hadde vært redd for! Flere stauder som sto med blomstringsklare knopper da vi reiste, sto fortsatt med knoppene klar til å blomstre da vi kom tilbake i går. – Men nå blir det nye ting hver dag framover!
Første bildet i dag er av det ene oliventreet, som nå har kommet ut og står på trappa. Agapanthusene har også kommet i friluft, og georgineknollene som har stått under kunstig lys inne har i dag stått ute i ekte regn! Det har de godt av! Et par-tre dager med litt overskya vær er fint når planter skal herdes for en sommer i friluft! :-)

2011-05-28 Hagen på Møll (4)

Det er veldig kjekt å ta bilder etter at det har regnet. Jeg synes det er vakkert med dråpene som ligger på knopper, blomster og blader. – Her en knall rosa bondepeon som nok vil blomstre i løpet av få dager! Minsten viste stor interesse for disse knoppene for halvanna uke siden, så jeg håper jeg klarer å holde henne borte fra dem til de har fått blomstret – men de blir fristende: Store og rosa som de er! ;-)

2011-05-28 Hagen på Møll (10)

Jeg nevnte vel dette bedet i forrige bloggpost. Slik så det ut tolv dager etter de forrige bildene: Jeg synes hostaene har blitt overraskende store på så kort tid!

2011-05-28 Hagen på Møll (14)

På pergolaen over bedet med hosta vokser det en gammel blå og en ung hvit blåregn. – Det er vanskelig å få tatt gode bilder av blåregnen synes jeg, men her viser den ihvertfall at den er i blomst!

2011-05-28 Hagen på Møll (15)

Jeg er veldig fornøyd med at vi har fått “åpnet opp” inne i hagen, samtidig som vi har fått stengt igjen med hekker og porter slik at minsten har et stort og godt område hun kan tusle trygt rundt på.

2011-05-28 Hagen på Møll (24)

Syrinen er nydelig nå, og etter formiddagens regn ligger det et lilla “teppe” under buskene – blomster som har falt av i regnet! – I bakgrunnen her kan du se bøkehekken, som nå er tett og fin. Bladene har en fantastisk farge, og er kanskje på sitt aller, aller vakreste nå!

2011-05-28 Hagen på Møll (83)

Og her er bøkehekken på nært hold.

2011-05-28 Hagen på Møll (33)

Den første sibiririsen er alltid velkommen – og like velkomment er det at den snart vil få følge av flere! :-)

2011-05-28 Hagen på Møll (38)

I det store staudebedet popper plantene opp nå. Heldigvis fikk jeg luka hele bedet skikkelig da vi var hjemme sist. – Men jeg kan sikkert fylle ei trillebår igjen i løpet av kort tid! ;-)

2011-05-28 Hagen på Møll (45)

Prydkirsebærtreet har hatt sine “minutes of fame” for i år, og er nå “bare” et søyletre – men forsåvidt dekorativt nok det også. Men det gjør ikke så mye – det er mange som gjerne vil ta over showet!

2011-05-28 Hagen på Møll (50)

Her er en kommende “stjerne”: En hvit silkepeon som er aldeles fantastisk nydelig! Jeg gleder meg til den kommer i blomst!

2011-05-28 Hagen på Møll (53)

Jeg fikk klippet plenene i går, før regnværet, men kantklipperen rakk jeg ikke å komme meg ut med, og det bærer kjøkkenhagen preg av… Her skulle det vært planker som viste seg – og ikke høye grasstuster som står langs kassene… I midten av bildet kan du se at bedet jeg tidligere i vår gravde opp og sådde til med plen faktisk er i ferd med å bli – nettopp: Plen! Om et par uker kan vi klippe der også, det er deilig at det gror til!

2011-05-28 Hagen på Møll (70)

Fra en litt annen vinkel vises det bedre at det ikke er helt gjengrodd med plen, men det gir et inntrykk av hvordan det vil bli. – Midt “under” syrinen skimter du kanskje en ganske stor hvit knopp – det er trepeonen min som blomstrer for første gang. – Jeg har tatt noen bilder sjøl om den ikke har åpnet seg helt ennå, men de kommer jeg til å samle i et eget blogginnlegg som jeg legger ut like etter dette! ;-)

2011-05-28 Hagen på Møll (78)

Den store rosa rododendronen er i ferd med å springe ut, og får denne gang æren av å avslutte blogginnlegget. I løpet av de neste par ukene blir det heftig med rosa blomster her!!!

Nyt forsommeren!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar