mandag 25. april 2011

Drømmepåske på Sørlandet

2011-04-22 Hagen (50)

Vi har hatt ei drømmepåske i sør! Nydelige, solrike dager, med temperaturer både opp mot – og over – 20 grader! Vi har sittet ute på terrassen med kaffe og kringle, hatt besøk – og ikke minst: Fått jobba ganske godt i hagen!

2011-04-22 Hagen (2)

Jeg var overbevist om at det ikke ville bli påskeliljer til påske i år, for 1. april var det bare såvidt de første spirene begynte å vise seg i jordskorpa. Men for en fart de har hatt! Jeg tror aldri det har gått så fort, for tre uker senere blomstra de både her og der i hagen!

2011-04-22 Hagen (8)

Men det mest spennende denne våren er denne:

2011-04-22 Hagen (13)

Det er mange år siden første gang jeg planta trepeon. Og den daua første vinteren. Det samme gjorde den andre jeg kjøpte – og den tredje. Og har jeg prøvd tre ganger og ikke fått det til, da er det ikke alltid jeg prøver igjen. Men så har vi en utrolig grei nabo, som kom på besøk med en liten trepeon som hun hadde sådd.
Nå har den stått flere år innimellom store stauder, og den har nok til tider hatt det litt trangt, – men nå står den altså i knopp! Og det etter en vinter som har tatt knekken på flere planter i hagen enn noen annen vinter de siste 10-12 åra! Jeg gleder meg veldig til å se planten i blomst, og får jeg tatt noen fine bilder av den – ja, da kommer de ut på bloggen! :-)

2011-04-22 Hagen (19)

Jeg måtte bare ha med et bilde av hasselurten! En av mine favoritter. De færreste legger noen gang merke til blomstene, som er små og brunaktige, og gjemt under bladene. Men det er ikke så lenge før den blomstrer, så det er bare å komme seg ned på kne og studere den nøye!

2011-04-22 Hagen (34)

Nå blir det visst litt “hopp og sprett” sånn temamessig her, men jeg tar med et bilde av vrihasselen også, den er jo veldig flott nå, før den har fått blader!

2011-04-22 Hagen (16)

Vårerteknappen blomstrer, både den lys rosa og den lilla. Søte er de begge to! :-)

2011-04-22 Hagen (27)

Villtulipanene langs murveggen blomstrer, mens de ute i hagen nok trenger noen dager til før de kommer like langt. Ganske fascinerende å se hvor mye det betyr å vokse ved en vegg som varmes opp i forhold til å vokse midt ute i hagen!

2011-04-22 Hagen (5)

Men det skyter opp ute i hagen også. Litt vanskelig å skille ut hva som er hva her, men både pinseliljer, noen tulipaner – og ikke minst, de lysegrønne dagliljene, vokser så det kan ses fra dag til dag!

2011-04-22 Hagen (28)

Så et bilde av bøkehekken. For i løpet av noen få dager vil det meste av fjorårsløvet være borte – og nye grønne blader vil vokse fram. Å følge med på den forandringen er også veldig artig, det skjer mye fra dag til dag!

Og til slutt: Den største forandringa i hagen så langt i år:

2011-04-24 Hagen (1)

Dere som har vært innom og kikka (i hagen eller på bloggen) før, vet at vi ved flaggstanga har hatt et langt, bredt staudebed med masse ulike planter i. Der har det blitt forandringer! For første gang har jeg gjort et bed om til plen! Det motsatte har imidlertid skjedd ikke så rent få ganger! Men det er en første gang for alt! Med en smårolling på halvannet blir prioriteringene annerledes, og jeg kan simpelthen ikke ha like mye å luke på!
Så det som var et digert, bredt staudebed, har nå blitt to mindre – og smalere! Omtrent fire meter midt på skal bli plen – og samtidig har jeg gjort bedet en meter smalere. – Det var to faktorer som hjalp meg: Den ene var vinteren, det var faktisk ganske mange av de mindre hardføre staudene som døde! Særlig gikk det ut over rakettblomstene, ildvortemelken og pagodeblomsten. Av den førstnevnte har jeg ikke sett noen i live (så langt), mens de to siste har jeg sett at det er liv i et par planter, men de aller fleste er borte. Litt kjipt på den ene siden, men på den andre siden: Plutselig fikk jeg mange ledige plasser som jeg kunne sette ned staudene som måtte flyttes!
Den andre faktoren som hjalp meg var venner og bekjente som gjerne ville overta en del av staudene, så jeg gravde opp og sendte av sted en mengde poser med fine stauder. Kjekt for de som fikk – og kjekt for meg som fikk gi! :-)

Den som har en hage har alltid noe å dele!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar