søndag 24. oktober 2010

Kjempeverbena

Kjempeverbena (Verbena bonariensis) er en av de vanskeligste plantene i hagen vår å ta bilde av. – Jeg har prøvd mange ganger uten å bli fornøyd med resultatet, men det hender det blir noen bilder verdt å vise også.
I år plantet jeg en del kjempeverbena i østveggen av huset. Et tørt bed som vi tidligere ikke har lagt så mye arbeid i, men kjempeverbenaen ble kjempefin der! De høyeste er antakeligvis om lag 170 cm høye! – Og det til tross for at de ikke spirer før ganske seint om våren.
2010-10-10 Kjempeverbena (2) 
Jeg har skrevet om det før: “Alle” sier at kjempeverbena må sås inne i februar og drives fram etter alle kunstens regler for at de skal rekke å blomstre i løpet av sommeren, men hos oss spirer de av seg sjøl, ute i hagen, når våren kommer, – og de rekker som sagt absolutt både å blomstre – og oppnå en god høyde i løpet av ettersommeren og høsten!
2010-10-10 Kjempeverbena (1)
Én kjempeverbena gjør ikke så mye av seg, – men hvis man planter en god del i nærheten av hverandre – da får man virkelig fram plantens kvaliteter!
2010-10-10 Kjempeverbena (3)
Kjempeverbena mot de grå steinmurene og den hvite kledningen på huset. – Må vel kunne si at inngangspartiet til hagen ble finere i år enn det har vært tidligere!
2010-10-16 Hagen (33)
Slik ser det ut fra en helt annen vinkel. Lange, firkantede, stive stilker, små blader, og lilla blomster i toppene. Ganske fint med gule margeritter. Andre gule blomster gjør seg også godt sammen med kjempeverbena.
2010-10-16 Hagen (35)
I mildere klima vil kjempeverbenaen klare vinteren, men hos oss dør den ned så vi må må satse på nye planter fra frø. (Den har klart vinteren i Stavanger, men blir finere fra frø).
Kjempeverbena blir mye brukt i engelske hager, og hvis man leser engelsk hagelektyre vil det neppe gå lenge før man støter på den. – Heldigvis ser det ut som det er flere og flere også i Norge som oppdager den – siste par åra har vi blant annet sett den i flere offentlige beplantninger både på sør- og vestlandet! – Og det er jo en fin ting!
Det er ikke så ofte jeg har kommet over planter av kjempeverbena på hagesentre, men frøene er lette å få tak på i nettbutikker. Blant annet engelske Thompson and Morgan (klikk lenken) selger frø av kjempeverbena.
Lykke til hvis du vil prøve den!
Knut Olav

11 kommentarer:

  1. Vi har dem innimelleom rosene...de holder lusa borte og hos oss har de aldri sådd seg selv.Men i år har satt noen i planterommet i kjelleren for utplanting neste år

    SvarSlett
  2. Flott å se den presentert slik, den kjempeverbenaen.
    Du skjønner, jeg er en av de som ikke er frelst... Dette har jo vært en feme en stund i hagekretsene, og jeg skjønner rett og slett ikke helt facinasjonen. Fin, ja, kjempefin, nei..

    Så da er det kjekt å se slike bilder som dette, for så får jeg bekreftet at jeg mener det jeg mener og at det ikke bare er fordi jeg har sett den i settinger hvor den ikke har kommet til sin rett.

    Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å ha en klynge en dag, de er jo gode sommerfuglmagneter, men dilla har jeg ikke, og får trolig heller ikke.

    SvarSlett
  3. Jeg har dilla! Og har hatt lenge. I år har de stått innimellom cosmoser i et blomsterhav helt til første frostnatt. Nå står plantene i kjelleren, og jeg håper de har rukket å legge igjen mengder av frø der de har blomstret hele sommeren.

    Flott å se den rene effekten langs veggene dine. Det gir jo et helt annet preg enn når man bare ser den øverste halvmeteren vaie over de andre blomstene.

    En havevenninne i Danmark får den til å overvintre og formere seg ute, og har etterhver opparbeidet en liten bonariensiseng. Når/om jeg får mange, skal jeg ofre noen for forskningen....

    SvarSlett
  4. Veldig moro å lese de ulike kommentarene! - Jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig kjekt at det noen slett ikke synes om - det får andre dilla på! :-)
    Tenk så kjedelig hvis vi alle sammen skulle like akkurat de samme plantene - og ikke like de samme også! Nei, det er utrolig kjekt at ulike planter appellerer til hver enkelt av oss!

    Kjempeverbena er en av mine favoritter. - Dere som har overvintret den inne: Fortell gjerne hvilke erfaringer dere har, - jeg forsøkte for noen år siden, men hadde ikke så gode erfaringer med det!

    Knut Olav

    SvarSlett
  5. Dette var kjekk lesing :-) Jag har en trist thusvegg som vender mot nordøst. Kanskje jeg skulle forsøke med kjempeverbena der? Eller vil de trenge mer sol? Solen står på til 10-11tiden om sommeren.

    SvarSlett
  6. Takk for det Edith!
    Du må absolutt prøve!
    Lykke til.
    Knut Olav

    SvarSlett
  7. Sist vinter lot jeg ei diger potte med kjempeverbena overvintre i drivhuset. Totalt frostfritt var det neppe, men skånsomt nok til at planten overlevde vinteren og ble stor og kraftig i sommer også. - Og den hadde jo godt rotnett, så den kom fort i gang på forsommeren og har blomstret leeeeenge! Nå har jeg klippet den ned og på ny satt den i drivhuset - så vil det vise seg om den klarer også kommende vinter!
    Tidligere forsøk på overvintring har tydeligvis blitt for tørt og kanskje for varmt!

    SvarSlett
  8. Denne har jeg i krukke nå, for første gang. Den er fantastisk. Var nettopp ut og målte høyden og tok bilde - hele 170cm fra rot til topp. Lurer på om jeg kan overvintre den i krukken om jeg tar den inn i "glasshuset" mitt - det er ikke frostfritt der heller, men aldri så mange kuldegrader. Den skal kanskje klippes ned da. Leser her at du greide å overvintre den - verdt et forsøk.

    SvarSlett
  9. Jeg må nesten kommentere på mitt eget innlegg: Tidligere i vår sådde jeg (nok en gang) kjempeverbena. Og jeg sådde alle frøene, i et brett med 28 potter. - Lite skjedde, lenge, men så spirte det som bare det! - Og da jeg begynte å prikle, fikk jeg 112 planter fra de første tre småpottene...
    Da hadde jeg 25 potter igjen å prikle ut!!!
    Ja, det blir et par hundre kjempeverbena i hagen i år, og resten (som også blir noen hundre planter) blir distribuert til hageinteresserte venner og kollegaer - så i år skal kjempeverbenaene blomstre! :-D

    SvarSlett
  10. Kjempeverbena er også enkel å formere med stiklinger :-) Da får en plutselig mange planter fra bare noen få ;-)

    SvarSlett
  11. Ja, det går an! - Men jeg kan simpelthen ikke ha flere kjempeverbena nå!
    Jeg har ikke plass til de jeg har priklet en gang (og noen stakkars få står fortsatt upriklet og "pines")...
    God sommer - med eller uten kjempeverbena! ;-)
    ko

    SvarSlett