tirsdag 12. oktober 2010

Georginene skal opp av jorda!

2010-10-11 Hagen (6)
I oktober må georginene opp av jorda! Tidligere ventet jeg alltid til frosten hadde ødelagt bladene, men de siste par åra har jeg tatt dem opp en dag jeg har hatt tid og anledning, gjerne når det nærmer seg midten av oktober.
Noen mener at det er mye bry med georginene, siden de må opp og inn og lagres frostfritt og ut igjen når faren for frost er over – men hvis man virkelig tenker over hvor mye georginene gir av blomster og farge i hagen – så er de virkelig verdt jobben!
2010-10-11 Georginer (3)
Jeg har tidligere skrevet om prosjektet mitt med å så georginer i år. – Det viste seg å være svært vellykket! Jeg sådde frøene så sent som i slutten av april – men likevel ble det to måneder med overdådig blomstring! Jeg hadde aldri trodd de skulle blomstre så godt allerede første året! – Ja, det var rett og slett så vellykka at om jeg ikke hadde hatt god overvintringsplass for knollene – så hadde jeg bare latt dem stå i jorda – og sådd nye til våren igjen!
2010-10-11 Georginer (4)
2010-10-11 Georginer (12)
2010-10-11 Georginer (16)
2010-10-11 Georginer (20)
Alle disse georginene – og mange flere – stammer fra de fem frøpakkene jeg sådde i våres. –Store, flotte, fargesprakende georginer. – Det har vært utrolig moro! – Sjøl plantet jeg ut drøyt 100 av frøplantene, og så var det vel omtrent halvparten så mange som fikk vokse i andre hager.
(De tre første av de fem bildene rett ovenfor her er fra serien ‘Bishop’s Children’, og har alle mørkt bladverk – de er utrolig flotte som en variasjon til de mer vanlige sortene).
2010-10-12 Georginene opp av jorda (3)
Slik så det ut da jeg holdt på å ta opp knollene. – Først måtte jeg klippe av stengler og blader.
2010-10-12 Georginene opp av jorda (1)
Det ble noen turer til komposthaugen!
2010-10-12 Georginene opp av jorda (6)
Og så var det bare å spa knollene forsiktig opp og bære dem inn i kjelleren! – Vi er heldige og har en god gammel kjeller med tykke murvegger hvor knollene overvintrer veldig godt!
Jeg fikk reddet de siste blomstene og tatt dem inn i et par store, flotte buketter:
2010-10-12 Siste georginebuketten (4)
Dette er bare det ene lille “hjørnet” av buketten som havnet i stua vår. – Vi gleder oss allerede til neste års georgineblomstring – da skal knollene få dobbelt så stor plass å vokse på – og kanskje får vi dobbelt så mange blomster også! Uansett – kjekt blir det!
God høst!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar