søndag 22. august 2010

Gratis frø (avsluttet)!

I dag har jeg vært ute og tatt frø i hagen. Og de har jeg tenkt å dele ut til dere som er trofaste lesere av bloggen min (eller tilfeldigvis detter innom).
Her er utvalget:
1. Valmue (Papaver somniferum), lilla, ettårig, blir fra 15-100 cm alt etter om den har det “trangt” eller om den får god plass, vann og gjødsel. – Fine frøkapsler.
2010-07-09 Hagen (62)
2. Fløyelstjæreblomst (Lychnis coronaria), rosa blomster, gråaktige stengler og blader, toårig (rosett ene året, blomstrer neste). En drøy halvmeter høy, liker å ha det litt tørt.
2010-07-09 Hagen (43)
3. Kjempescabiosa (Cephalaria gigantea), lys gule blomster på lange, tynne stengler. Staude. To meter høy (eller vel så det), og står og vaier nydelig i vinden. Lite blader, bortsett fra ei god tue som blomsterstenglene reiser seg opp fra.
2009-07-04 Resized (69)
4. Pagodeblomst (Phlomis russeliana), lysgule blomster i “pagoder” oppover langs stive, sterke stilker som ikke trenger noen oppbinding. Cirka en meter høy. God bunndekker, med store, myke blader. Frøstandene tørker og står dekorative gjennom det meste av vinteren.
2010-06-30 Hagen (52)
5. Graslilje (Paradisea liliastrum), hvite blomster, en snau halvmeter høy. Ser litt ut som ei grasstuste, men med fine hvite blomster på forsommeren. – Må sås i ei tue, ellers ser det veldig spedt og puslete ut.
2009-06-16 (37)
6. Rakettblomst (Kniphofia), oransje/gule blomster, cirka en meter høy. Ser eksotisk ut, men har klart seg greit ned til 15-20 kuldegrader hos oss – uten noen form for vinterdekke.
2010-06-30 Hagen (139)
7. Ridderspore (Delphinium), nydelig blå, blir ca halvannen meter høy. (Kun få frø)…
2009-08-30 Hagen i august (7)
Hvis du er interessert i frø fra en av disse, kan du sende meg en frankert konvolutt med ditt navn og adresse på, så sender jeg deg frø så langt det rekker! Legg i en liten lapp med hva du har lyst på, gjerne med et alternativ dersom det skulle bli tomt for førstevalget.
(Hvis du vil forsikre deg om at jeg fortsatt har frø igjen før du sender konvolutt, kan du sende meg en e-mail til meg på knut.o.moell@gmail.com i forkant).
Adressen du sender til er: Knut Olav Møll, Mjughaug terrasse 10, 4048 Hafrsfjord.
Hilsen Knut Olav

Red 2010-09-15: I dag avslutter jeg tilbudet om gratis frø. - Noen er sendt, noen ligger pakket klar - og en konvolutt jeg fikk i posten for et par uker siden ble liggende igjen sist jeg var på sørlandet - og vil derfor ikke bli pakket og sendt før om halvanna uke. - Men den kommer (til deg som kanskje synes du må vente litt lenge!)
Knut Olav

3 kommentarer:

  1. Det var jo generøst og her var det noe som fristet veldig:-) Sendt deg mail

    SvarSlett
  2. Så snilt at du deler ut frö!! Jeg skulle så gjerne bestilt noen, men vet ikke helt hvordan reglene er for å sende frö mellom Norge og Sverige. Så jeg får klare meg uten frö denne gangen, og kose meg med å titte på bildene istedet. Håper dere får en fin höst!!!

    SvarSlett
  3. Hei! Så nydelig hage du har!!! Og så snilt at du deler ut frø!!!
    Hilsen Lunalu - som snubla over bloggen din, i leting etter en annen hageblogg jeg har glemt navnet på! ;-)

    SvarSlett