lørdag 3. juli 2010

Midtsommerstemning

Her kommer noen bilder som viser stemningen i hagen slik den er akkurat nå i overgangen juni/juli.
2010-06-30 Hagen (59)
Kongelys (Verbascum) ‘Copper Rose’.
2010-06-30 Hagen (70)
Sibiriris (Iris sibirica) ‘Butter and sugar’.
2010-06-30 Hagen (76)
Kjøkkenhagen inneholder fremdeles en del stauder, sjøl om jeg har fått vekk en god del!
2010-06-30 Hagen (93)
Dette bildet kunne vært ganske idyllisk, hadde det ikke vært for husveggen som har blitt skrapt, men ennå ikke grunnet og malt! Jeg er godt i gang med nordveggen av huset, den fikk et godt strøk i går, og skal få et strøk til. Vest- og østveggene tror jeg også skal få hvert sitt strøk, men sørveggen må vente helt til ‘Flammentanz’ene som står på hver sin side av trappa er ferdige med å blomstre.
2010-06-30 Hagen (107)
Rosen ‘Aïcha’ er en av mine favoritter. – Det ser ikke ut som om humlene har noe å utsette på den heller!
2010-06-30 Hagen (111)
Kongelys i motlys. – Parti fra det store staudebedet.
2010-06-30 Hagen (119)
Ryllik (Achillea millefolium). Ikke akkurat den sorten som vokser i veikanten, men det er vel bare fargen som er forskjellig. Fant den på et lokalt hagesenter i fjor, og husker jeg rett er dette ‘Terracotta’.
2010-06-30 Hagen (124)
Rakettblomstene (Kniphofia) har klart seg godt denne vinteren også. Heldigvis!
2010-06-30 Hagen (141)
Noen avblomstrede iris, en pagodeblomst – og i bakgrunnen revebjeller.
2010-06-30 Hagen (152)
Det varierer litt fra år til år hvor mye revebjeller det blir. De siste par åra har jeg vært kjapp til å røske opp og hive plantene på komposten før de får frødd seg, så i år er det sånn akkurat passe mange revebjeller i bedene.
2010-06-30 Hagen (157)
Denne revebjella (Digitalis purpurea) synes jeg var litt ekstra fin! (Pagodeblomst i bakgrunnen).
2010-06-30 Hagen (189)
Rosen ‘Flammentanz’ er helt fantastisk nå i månedskiftet juni/juli! Agapanthusene begynner å vise knopper, de gamle peonene er avblomstret – og parasollen er god å ha – særlig midt på dagen.
Dermed var denne bloggposten ferdig, men jeg kommer nok snart tilbake med en ny!
Knut Olav

1 kommentar:

  1. Mye vakkert du har! Nå gleder jeg meg bare til Flammentanz har stått et par år til hos meg - noe så vakkert! Jeg har 3 av de..... Kos deg i sommerkvelden!

    SvarSlett