lørdag 22. mai 2010

En fantastisk sommerdag!

Det har vært en fantastisk sommerdag i hagen. Gradestokken passerte 25 varmegrader utpå ettermiddagen, og den lille vinden som har vært har bare vært deilig!

Jeg har brukt det meste av dagen til å luke. Halv ni var jeg i gang, etter en lang og lat frokost og kaffe. Og så begynte jeg å luke under hekkene. Samtlige hekker begynner har fin størrelse nå, så det blir ikke lenger så mye ugrass under dem, men jeg kommer nok til å fjerne ugrasset under dem i sommer også, delvis for at det ser bedre ut – delvis for at det skal være bedre for hekkplantene!

Så har vi et stort staudebed hvor det er mye småsyre i den ene enden, og det er et tungvint ugrass å luke, men det må til…

Ingen bilder i dag, det har jeg rett og slett ikke tatt, men det kommer nok en av dagene ganske snart! Magnoliaene blomstrer, søylekirsebærtreet ser fantastisk ut, vinterligusterhekkene grønnes – og bøkehekken ble grønn i løpet av de fem dagene vi var borte! Helt utrolig!
Påskeliljene er avblomstret, og jeg har hatt en runde og fjernet alle frøstander. – Jeg regner med at de som leser her er såpass hageinteresserte at det er unødvendig å nevne det, men for sikkerhet skyld: Mange har hørt at de skal fjerne blomstene (ikke bare på påskeliljer, men på mange andre planter også) når de er avblomstret, – men det er jo frøstanden det er viktig å få vekk… (Jeg har faktisk vært ute for tilfeller der hageeieren flittig fjernet blomstene – og lot frøstandene stå igjen. – Jeg ler slett ikke av det – det bare viser hvor viktig det er at vi er konkrete når vi gir råd!)

Jordbærne blomstrer, vårvortemelkene er fantastiske, akeleiene kommer i blomst i løpet av noen dager, villtulipanene nærmer seg slutten av blomstringa si, sibirvalmuene blomstrer – og masse annet småtteri! Det er ei aldeles fantastisk tid, – og jeg kommer som sagt med bilder i løpet av et par dager!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar