onsdag 12. mai 2010

Austinroser

David CH Austin er en engelsk roseforedler som lanserte sin første rose, ‘Constance Spry’ i 1961 – og har dermed i et halvt hundreår foredlet fram det vi ofte kaller “austinroser” eller “engelske roser”. Bortimot 200 forskjellige roser har det blitt.

Hovedmålet for foredlingen har vært å kombinere gamle rosers duft med moderne rosers remontering. (At rosene remonterer betyr at de blomstrer om og om igjen i løpet av sommeren).

Det er ikke så mange årene siden jeg oppdaget austinrosene, men da jeg først fikk øynene opp for dem, var det som om et nytt område av hageinteressen åpnet seg opp!

Jeg har prøvd en del ulike sorter, og det er ikke rosenes skyld at det ikke har fungert 100 % hos meg, – problemet har vært at jeg har gjort så mange forandringer i hagen di siste årene at rosene har måttet finne seg i å bli løftet opp og plantet om igjen flere ganger. Det hadde nok vært bedre for dem å stå på et og samme sted.

En av de første austinrosene jeg falt for var ‘Graham Thomas’

2009-08-10 Hagen i august (45)

‘Graham Thomas’ – her sammen med en kjempeverbena. – Vel, hva skal man si? - ‘Graham Thomas’ er en av de mest elskede av alle austinrosene. I 2009 ble den stemt fram som “The World’s Favourite Rose” av World Federation of Rose Societies (som representerer over 100.000 roseelskere i 41 forskjellige land).

Den har middels store, deilig gule blomster, er en veldig frisk og livskraftig plante, med blekt grønne, friske blader!

2009-08-10 Hagen i august (22)

Men da jeg oppdaget ‘Lady Emma Hamilton’ fikk jeg rett og slett en ny favoritt!

Først og fremst er det fargen og formen som “gjør” denne rosen for meg, men det bronseaktige bladverket, som langsomt blir mørkere grønt, og den herlige duften med hint av sitrusfrukter trekker heller ikke på noen måte ned!

2009-08-10 Hagen i august (19)

Jeg må rett og slett vise fram et bilde til av denne fantastiske rosen! Her sammen med en lys, lys lavendel.

2009-07-04 Ettermiddag (40)

‘Benjamin Britten’. – Austinrosene kommer selvsagt i “alle” farger – og mange er fyllte og “tunge” roser, men det finnes også noen sorter som er enkle! – Felles er at det stort sett er lettstelte, fine buskroser som passer både i rosebed og i samplanting med stauder. Enkelte sorter kan også brukes som små klatreroser.

For mer informasjon, – og ikke minst: For å se hvilket mangfold vi snakker om - besøk David Austins egne nettsider ved å klikke på denne lenken!

Har du ikke prøvd ei austinrose før – så unn deg ei nå i sommer!

Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar