tirsdag 4. mai 2010

Agapanthus

2010-04-25 (90)

Helt siden i fjor høst har alle agapanthusene våre stått i kjelleren i gamlehuset, men i april fikk de komme ut i drivhuset, og her er det fine nye grønne skudd på alle plantene. (De små trestammene du ser på bildet er tre oliventrær og en fiken!)

2009-07-28 Hagen på Møll (7)

Det er ganske utrolig at agapanthusplantene bare tre måneder senere står med høye, flotte blomsterstilker med de deiligste himmelblå blomster! (Ja, de kan nå ha andre nyanser av blått også – samt hvitt da!)

2009-07-28 Hagen på Møll (12)

I fjor hadde vi den flotteste agapanthusblomstringa noen sinne! Vi har et tyvetalls planter, og hadde tydeligvis gjort en god jobb for to år siden – og dermed sikret ei god blomstring påfølgende år!

Mange spør hvordan agapanthusene skal stelles for å blomstre bra, og kanskje er det noen hemmeligheter som kan sikre akkurat det – men vi har ennå tilgode å oppdage noen slike triks.

2009-07-29 Hagen i juli (3)

Agapanthusene våre overvintrer kjølig men frostfritt. De får litt vann et par ganger i løpet av vinteren bare for å forhindre at jorda ikke tørker helt opp, men de må ikke få så mye at de råtner.
Jeg gjorde den feilen med noen nyplantede agapanthusrøtter tidlig en vår. – Jeg pottet dem, vannet rikelig – og da jeg senere skulle se til dem hadde de råtnet alle sammen! Dét var en ganske kjedelig erfaring å gjøre seg…

Jeg tar som regel inn plantene i oktober, og lar dem visne ned. Så fjerner jeg gamle og tørre blader rundt juletider – og så varer det ikke så lenge før planten faktisk viser nye skudd som er på vei.

I april kommer plantene ut i drivhuset – og som du kan se på det første bildet i denne bloggposten – så er de godt i gang i slutten av april!

2009-07-29 Hagen i juli (12)

Så skal de ha vann – og flytende gjødsel! Vi gjødsler dem med ujevne mellomrom flere ganger i løpet av sommeren – og da bruker vi enten flytende plantegjødsel som vi blander ut i vannet – eller rett og slett fullgjødsel som vi bare løser opp i vannet.
Hvis du ikke gjødsler plantene i løpet av sommeren – vil du merke resultatet neste sommer – i form av dårligere blomstring (færre blomsterstilker).

2009-07-29 Hagen i juli (22)

En blomstring som på dette bildet hadde vi ikke fått om vi hadde slurvet med gjødslinga!

Men det er et par andre ting som også spiller inn! – Det ser ut som det er en fordel med en god, varm sommer! – OG, kanskje vel så viktig: Når planten blomstrer av begynner den å produsere en mengde frø. Dette tapper planten for masse energi. – Vi vil jo heller at den bruker kreftene sine på å produsere flere blomster neste år, så ved å fjerne frøkapslene sikrer vi at plantene heller lager nye blomster enn en masse frø!

Når det er sagt: Det går selvsagt an å la en av blomsterstilkene stå igjen og produsere frø uten at man ødelegger blomstringen neste år, – for frøene er greie å så – og gir en mengde nye planter. Jeg satt tre-fire småplanter sammen i potter, og etter tre år var de fleste i blomst! – På den måten får du en mengde agapanthus – hvis du bare har tid, plass og tålmodighet!

Men, jeg fikk en plante for mange år siden, som første året blomstret med 7 blomsterstilker, neste år med 14 eller 15. Disse lot jeg gå i frø, samtlige, – og resultatet var at det året etter kun kom to blomsterstilker. Da var jeg skuffet, og siden da har jeg fjernet de fleste frøkapslene på et tidlig tidspunkt! – I fjor blomstret denne planten, som med tida har blitt ganske stor, med over 30 deilige blomsterstilker!

2009-07-29 Hagen i juli (35)

Jeg får jo ta med et par bilder av en av de hvite agapanthusene også!

Til slutt: Det kommer alltid opp et spørsmål om plantene skal stå “trangt” i pottene sine – eller om man skal potte dem om når de begynner å fylle potta. – Jeg potter om, gir dem nye potter som har fire-fem centimeter større diameter enn de gamle pottene. Ikke hvert år, men når jeg ser det blir trangt – og min erfaring er at det slett ikke går ut over blomstringen – snarere tvert imot!

Det er ei fin tid å kjøpe seg ei agapanthusrot (eller fem) nå. De fleste hagesentre selger dem, de koster ikke allverdens – og man får gleden av å dyrke fram en fantastisk plante som man kan ha glede av i mange, mange år! De henger gjerne på stativet sammen med georgineknoller og lignende.

Hvis du derimot venter – og heller vil kjøpe en plante i blomst – må du regne med å måtte punge ut med relativt sett ganske mye mere! En agapanthus i blomst er sjelden en rimelig investering!

2009-07-29 Hagen i juli (37)

Jeg ser ikke helt vekk fra at jeg kjøper med meg noen nye agapanthusrøtter jeg heller! – Jeg klarer alltids å få inn og ut et par potter til – når jeg likevel holder på med alle de vi har fra før!

Lykke til!
Knut Olav

13 kommentarer:

  1. Hei Knut Olav

    Jeg kikker innom bloggen din nå og da, synes du har så mye fint i hagen din! Jeg har akkurat skaffet meg blå agapanthus selv, de er jo noe for seg selv :) Jeg trodde at den var vinterherdig, og da vi fant ut at den ikke var det hadde jeg tenkt å la nauren gå sin gang. Etter å ha lest innleget ditt fikk jeg lyst til å ta den med inn likevel! Problemet er bare at jeg leser overalt det samme om "et kjølig men frostfritt sted", men hvor er det?? Uteboden blir det frost i, kjeller'n kan ikke sies å være kjølig. Hmm... hvor gjør dere av de?

    Jeg har en ganske fersk blogg, så det er veldig inspirerende å følge med på sånne blogger som din:)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei Line. Takk for hyggelig kommentar på bloggen! - Ja, du må absolutt prøve å ta vare på agapanthusen din! Det er altfor dyre og flotte planter til å ikke ta vare på.
    Jeg vet det finnes noen sorter som skal være vinterherdige her i landet, i gode kyststrøk, hvis du planter dem dypt. Men vi holder til ei mil fra sjøen, og sjøl om vi har ganske gode forhold, så har jeg ikke tatt sjansen på å la dem overvintre ute... - De er altfor fine til at jeg vil miste dem! ;-)

    Når det gjelder overvintring er vi så heldige at vi har en helt perfekt kjeller. I et hundre år gammelt hus med en meter tykke steinvegger. Det er kjølig der hele året, men blir aldri frost, så der står de og venter tålmodig på neste vår! Hadde jeg bodd i et hus uten en god gammeldags kjeller tror jeg rett og slett jeg ville prøvd å latt den overvintre på soverommet, eller et annet rom i huset som ikke varmes opp...
    Det er i hvertfall verdt et forsøk! :-)

    Lykke til - og beste hilsen fra
    Knut Olav

    SvarSlett
  3. Hei! Har et spørsmål ang. Agapanthus. Ser av bildene at de står i bedd langs huset. Når høsten kommer, graver du de opp og setter de i potter da? Vi har også et over 100 år gammelt hus med 1 meter brede murvegger. Står blomstene uten lys hele tiden?

    SvarSlett
  4. Hei. Plantene står rett og slett bare i svarte plastpotter året rundt! I fjor sommer kjøpte vi en del store terracottapotter på IKEA, så da så det slik ut: http://lh5.ggpht.com/-Xzr5YruU9B0/TeKPoLYik1I/AAAAAAAABpA/FYiQtxAGlgA/s1600-h/2011-05-28%252520Hagen%252520p%2525C3%2525A5%252520M%2525C3%2525B8ll%252520%2525288%252529%25255B3%25255D.jpg

    Sist vinter satt jeg plantene inn i midten av september, og der sto de, uten tilsyn i seks og en halv måneder. Så var det bare å klippe dem ned og sette dem ut i drivhuset igjen! (Normalt sett ville jeg ha stelt dem rett før jul, men denne vinteren var vi borte fra huset og hagen i over et halvt år!)
    Lykke til med dine!
    Knut Olav

    SvarSlett
  5. Jah - der hadde jeg tenkt å få opp en hyperlink, men om du klipper den ut og limer inn i nettleseren din, så får du opp bildet, som er fra 2011-bloggen! ;)

    SvarSlett
  6. Du skriver at du setter dem I drivhuset. Jeg har ikke drivhus. Er det for varmt I stuen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye kan gå godt! Hvis stua er eneste alternativ synes jeg absolutt du skal prøve det, men har du et annet, kjøligere rom der planten kan stå godt og lyst, ville jeg nok prøvd det var jeg deg. Om vinteren bør planten stå kjølig, gjerne 4-5 grader, og da kan den stå mørkt eller med lite lys. - Har du et rom som er 10-12 grader bør det også gå fint, men da ville jeg sørget for at det var litt lys! Prøv deg fram - det er som sagt mye som går bra, ofte mer enn man skulle tro! ;-)

      Slett
  7. Hei. Jeg har flere planter som står i krukker. De har stått ute i flere år. Hvert år kommer de med blader, men ingen blomst. Er det for sent å prøve å ta de inn for vinteren? Kanskje de vil blomstre igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig å gi noe godt svar til deg Hege.
      Jeg gjødsler dem flere ganger i løpet av sommeren, så de skal få krefter til å danne masse blomsterstilker. - Det varierer litt fra plante til plante, også litt mellom ulike sorter. Jeg har noen sorter som gir få (men kraftige) blomster, og andre som vanligvis gir 15-20 blomsterstilker. De står i 8-10 liter store potter og er vel 10-15 år gamle tenker jeg.
      Jeg pleier å ta dem inn i høstferien (oktober) og ut i drivhuset i påska.
      I vinter sto de faktisk ute til 1. desember og kom ut i drivhuset cirka 1. mars...
      Hvis du ikke får dine til kunne jeg sendt deg noen frø av mine, de gangene jeg har sådd har plantene begynt å blomstre etter 2-3 år.

      Slett
  8. Hei Knut Olav.

    Har akkurat gravet opp mine agaphantus og skal putte disse i potter. De har lange hvite røtter. Må disse dekkes med jord? Eller er det en knoll i midten som vi heller skal ta vare på?

    Har frøkapslene sittende på stilken fortsatt. Blir spennende og se hvor stor skade dette blir for neste års blomstring. Tenkte jeg skulle prøve å få flere blomster ut av frøene. Skal disse tørkes over vinteren før jeg putter disse i potter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Agapanthus har lange hvite røtter, ta vare på dem så godt du kan. Når det har gått et par år siden sist jeg pottet om er pottene som regel fulle av lange hvite røtter.
      Hvis de står kjølig er det nok størst sjanse for at de ikke tørker inn. Blir de liggende varmt vil de jo lettere tørke ut (og det vil vi jo ikke at de skal...)

      Det holder med frøkapslene fra en stengel hvis du vil så og lage nye planter.
      Ja, la dem tørke, og så sår du til våren! Hos oss har vi gjerne fått de første blomstene allerede etter et par år! :-)
      Lykke til!
      ko

      Slett
  9. Hei, jeg har vært på Madeira og kjøpt 3 Agapanthus uten jord. De står kjølig og frostfritt foreløpig i en plastpose på terrassen i Oslo i oktober. Skal jeg sette dem i jord i en potte før jeg setter de kjølig inne? Kan de stå LYST og kjølig i en stue - et gammelt hus som står tomt om vinteren? Har ikke god kjeller - fuktig. Takk for svar. Hilsen Karen

    SvarSlett
  10. Først: Til lykke med nye Agapanthus! - Det hender fortsatt at jeg kjøper en ny agapantus, men ikke så ofte, for jeg har ganske mange. - Men jeg planter den i såfall straks i ei potte med jord - og vanner LITE.
    Jeg tok nemlig livet av noen flotte agapanthusrøtter for noen år siden da jeg plantet dem, vannet dem skikkelig godt - og lot dem stå kjølig. - Det gikk som det måtte: De råtnet helt vekk! :-(
    Så plant dem i moderat fuktig jord og hold dem frostfrie. Visst kan de stå lyst og kjølig! - Det finnes forskjellige sorter, noen beholder bladene friske og grønne gjennom vinteren, mens andre visner helt ned. - Du finner ut etterhvert hvilken type du har fått tak på!
    Der mine har stått best har vært en gammel kjeller med metertykke steinvegger, ja, litt fuktig, men ikke vått. Frostfritt og med lys fra vinduer, men slett ikke type dagslys. - Nå er det tørrere der for jeg har en luftavfukter som durer og går, - jeg har inntrykk av at de trivdes enda bedre før!
    Nåvel, jeg må kanskje bare passe på å vanne dem en gang rundt juletider. - Ellers har de fint stått 5-6 måneder uten en vannskvett!!
    Lykke til!
    Knut Olav

    SvarSlett