søndag 25. april 2010

Påskeliljer

Hvis ikke jeg husker feil er det tre år siden jeg kjøpte drøyt 1.000 påskeliljeløk for noen penger jeg fikk til bursdagen min i september. – Vel, uansett, – jeg plantet dem utenfor hekken langs veien, og da vi kom til Møll på fredag hadde de første begynt å blomstre.
Slik så det ut fra innsida av hekken:

Halve hekken  er en bøkehekk, og de deilig brune bladene henger på gjennom hele vinteren, helt til de nye bladene begynner å sprette! Resten av hekken er vinterliguster. Det var kaldt i vinter, så i år mistet den de fleste bladene ganske tidlig. Det gjør den når det blir virkelig kaldt. Er det en relativt mild vinter beholder den ganske mye blader langt ut på våren.
På utsida av hekken så det slik ut:

2010-04-25 (12)

   
2010-04-25 (15)
Det kan lett bli mye gult i en hage, men i april synes jeg ikke det gjør noe. Fortsatt er det så mye som er litt grått og brunt, – og spesielt mot den brune bøkehekken synes jeg påskeliljene gjør seg veldig godt!
Men vi har da noen tuer med påskeliljer inne i hagen også!

2010-04-25 (110)

1.000 gule – og 1 hvit! – Eller, hvem vet, kanskje kommer det flere etterhvert, vi får se. Vi har hatt ei lita tue med to-tre ulike sorter i, men akkurat da vi var der i helga nå, var det alle de gule – i knopp og i blomst – og denne ene som skilte seg ut!
Like velkommen som alle de andre – men fikk kanskje litt ekstra oppmerksomhet fordi den skilte seg litt ut!

Nyt våren!
Knut Olav 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar