søndag 28. mars 2010

Juleroser, snøklokker, krokus og cyclamen

I går kom vi tilbake til hagen, etter fem ukers fravær. – Jeg hadde vært ganske flink til å holde forventningene lave, for det var så utrolig mye snø her sist vi var her, så derfor ble gleden desto større da jeg oppdaget at store deler av hagen var fri for snø!
Og både juleroser, snøklokker, krokus og cyclamen sto i blomst. – Og enda flere i knopp!
Julerosene får være førstemann ut i dag:

2010-03-28 Hagen på Møll (28)
Helleborus niger, den tradisjonelle hvite julerosa.

2010-03-28 Hagen på Møll (19)

2010-03-28 Hagen på Møll (16)
2010-03-28 Hagen på Møll (14)
Og ei lita tue med Helleborus x hybridus, orientjulerose. – Jeg synes slett ikke den har samme fargenyansen som i fjor, men jeg kan ta feil. – Jeg får sjekke fjorårets bilder siden! Lys, lys rosa – og med deilige burgunderfargede prikker inni blomsten. – Den står utenfor hekken, nesten under gjerdet mot naboen, denne tua, så jeg må kanskje flytte den så vi får litt mer glede av den!
Og så noen krokusbilder. Slett ikke de beste jeg har tatt, – det har vært overskya i dag, og da åpner ikke krokusene seg, men, de er nå fine likevel synes jeg!

2010-03-28 Hagen på Møll (1)
2010-03-28 Hagen på Møll (2)
2010-03-28 Hagen på Møll (9)
De to første bildene er av den vanlige storblomstrede typen, mens det tredje bildet er ei lita tue med småblomstrede krokus ‘Cream Beauty’ heter den, og det beskriver fargen ganske godt. – De er nok litt mer gyldne inni enn utenpå!

2010-03-28 Hagen på Møll (4)
2010-03-28 Hagen på Møll (5)
Vi har tre typer snøklokker i hagen, tror jeg… Det første bildet her viser en fyllt type, og det andre bildet de helt vanlige, enkle, nydelige, standard snøklokkene. – Så har vi også noen som er litt større, – men hvor nå enn de står – vel, det kommer jeg slett ikke på her og nå!
Og til slutt, den søte lille Cyclamen coum:

2010-03-28 Hagen på Møll (8)
Tidligere år har den blomstret i januar, men i år er det fremdeles mest knopper på den, og bare en blomst, – men den har jo tross alt ligget lenge under snøen og ventet på våren – som nå endelig har kommet!

Jeg er kjempefornøyd med å ha fått tre timer til å klippe ned gamle stauder og luke litt i hagen i dag, og ser fram til å få tatt noen tak til i løpet av påska!

God vår alle sammen!
Hilsen Knut Olav

2 kommentarer:

  1. Herlige vårbilder, - sååå godt å se på nå som vi alle stunder mot bedre tider! Den rosa orientalisen er skjønn.

    SvarSlett
  2. Takk for det Vigdis. - Jeg fikk dessverre bare med meg det lille kameraet, et Ixus 80, så jeg satser på å få tatt bedre bilder siden! ;-)
    Fortsatt god påske!
    Knut Olav

    SvarSlett