tirsdag 11. august 2009

Deilige austinroser – en bildekavalkade…

Vi har noen deilige austinroser, som blomstrer og blomstrer, og dufter – og er så aldeles nydelige at de nesten er helt perfekte! – Ja, jeg forventer ikke mer av en rosebusk enn det disse klarer å frambringe – langt ifra!

2009-08-10 Hagen i august (19)

2009-08-10 Hagen i august (28)

2009-08-10 Hagen i august (29)

2009-08-10 Hagen i august (35)

2009-08-10 Hagen i august (38)

2009-08-10 Hagen i august (45)

2009-08-10 Hagen, besøk (1)
Og det blir fortsatt litt graving i bedene, planter som står for tett, planter som må deles, flyttes – eller fjernes. – Det er noen sorter som har blitt drastisk redusert i antall i løpet av den siste måneden: Marikåpe, stjerneskjerm, rødknapp og sibiriris. Det er ganske rart, for jeg har vært oppriktig og inderlig glad i alle fire. Men, de tre førstnevnte har (ihvertfall i hagen vår) en lei tendens til å frø seg litt i meste laget. – Og det som er hyggelig de første par årene man har en ny staude – blir ikke fullt så hyggelig etter tre-fire år, når man begynner å betrakte måten de frør seg på på samme linje som en del ugrass man helst ikke vil ha for mye av i hagen…

Nå henter jeg spaden omtrent med det samme hvis jeg kommer over ei tue til med stjerneskjerm eller marikåpe. Og småplantene går en like usikker framtid i møte… Rødknappen (Knautia macedonica) har jeg fått redusert såpass at de som står igjen skal få stå, – og sibiririsen, som jeg synes er så fantastisk når den blomstrer i juni, – vel, jeg må bare bli enda flinkere til å finne steder det er greit å sette dem: Langs steingjerder, i heikanten og lignende, for jeg elsker blomstene, men plantene blir så altfor fort altfor store!

Vi skriver 11. august i dag, og neste uke begynner skoleåret igjen. Da er liksom “høsten” i gang, sjøl om jeg insisterer på å kalle det “ettersommer” ganske lenge ennå…
Men vi har fortsatt mye tilgode av vekst og blomstring, og det er herlig! Og som jeg tidligere har skrevet: Våren 2010 er allerede i gang, ihvertfall her hos oss, – flere av julerosene står i knopp og blomst! ;-)

Ha en riktig fin dag!
Knut Olav

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar